Show simple item record

dc.contributor.authorCabedo-Mas, Alberto
dc.date.accessioned2015-06-22T14:33:45Z
dc.date.available2015-06-22T14:33:45Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.issn2219-9381
dc.identifier.issn2308-2771
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10234/124664
dc.description.abstractIn the following text we intend to make a joint reflection on the possibilities of music and musical practice to build spaces for positive peace and coexistence. This is based on the conviction that musical language can become a powerful communicative element and that musical communication can help to unite people, but also to divide them. Education is recognized as the main engine to guide our actions toward the use of musical practices that impact the improvement and welfare of individuals and people. To this end, we wish to mention and recognize some projects that, by making use of the music and its learning, have been important instruments of social transformation towards more peaceful communities. The safeguarding of these initiatives and the design of new creative projects that make music a tool for building peace is one of the biggest challenges which musicians and music educators must face today.ca_CA
dc.description.abstractEn el siguiente texto nos proponemos aportar una reflexión en torno a las posibilidades de la música y de la práctica musical conjunta para la construcción de espacios de paz y convivencia positiva. Partiendo de la convicción de que el lenguaje musical puede convertirse en un potente elemento comunicativo, y que la comunicación musical puede ayudar a cohesionar a las personas, pero también a dividirlas, se reconoce a la educación como el principal motor para orientar nuestras acciones hacia el uso de prácticas musicales que repercutan en la mejora en el bienestar de personas y pueblos. Con este fin, queremos mencionar y reconocer algunos proyectos que, haciendo uso de la música y de su aprendizaje, han sido importantes instrumentos de transformación social hacia comunidades más pacíficas. La salvaguarda de estas iniciativas, y el diseño de nuevos proyectos creativos que hagan de la música una herramienta para la construcción de paz es uno de los mayores retos a los que músicos y educadores musicales deben enfrentarse en la actualidad.ca_CA
dc.format.extent6 p.ca_CA
dc.format.mimetypeapplication/pdfca_CA
dc.language.isospaca_CA
dc.publisherInstituto "Martin Luther King". Universidad Politécnica de Nicaragua (UPOLI)ca_CA
dc.relation.isPartOfCultura de Paz, 2014, vol. 20, núm. 64ca_CA
dc.rights© 2015 Consejo Nacional de Universidadesca_CA
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Spain*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/*
dc.subjectMusicca_CA
dc.subjectLearningca_CA
dc.subjectPeace studiesca_CA
dc.subjectCultureca_CA
dc.subjectPeaceful coexistenceca_CA
dc.subjectMúsicaca_CA
dc.subjectAprendizajeca_CA
dc.subjectEstudios de pazca_CA
dc.subjectCulturaca_CA
dc.subjectConvivenciaca_CA
dc.titleLa música y su aprendizaje en la construcción de culturas para hacer las pacesca_CA
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articleca_CA
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessca_CA
dc.relation.publisherVersionhttp://revistasnicaragua.net.ni/index.php/culturadepaz/article/view/1713ca_CA


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

© 2015 Consejo Nacional de Universidades
Except where otherwise noted, this item's license is described as © 2015 Consejo Nacional de Universidades