2024-03-29T11:54:04Zhttps://repositori.uji.es/oai/requestoai:repositori.uji.es:10803/6641432024-03-25T13:15:18Zcom_10234_29747com_10234_9col_10234_177891
Repositori UJI
author
Pajarito Grajales, Diego Fabián
director
Gould, Michael
authoremail
pajarito@uji.es
authoremailshow
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codirector
Kray, Christian
codirector
Oliviera, Tiago
2018-12-05T16:19:38Z2024-03-25T13:15:18Z
2018-12-05T16:19:38Z2024-03-25T13:15:18Z
2018-11-23
http://hdl.handle.net/10803/664143
http://dx.doi.org/10.6035/14123.2018.686025
Although many cities are promoting urban cycling, they do not analyse behavioural patterns or barriers faced during cycling
with geospatial technologies. This thesis, placed within the fields of geoinformatics and serious games, aims to help both
citizens and cities to better understand cyclist behaviour and mobility patterns. We analyse how the incentives of geo-games
might increase urban cycling engagement and, through this engagement, crowdsource cycling data collection and comprehend
cycling patterns. We designed a between-groups experiment to measure the impact of virtual rewards provided by a geo-game
on the levels of intention, satisfaction, and engagement with cycling. Then, to identify the frictions which potentially inhibit
bicycle commuting, we analysed the bicycle trips crowdsourced with the geo-game.The results support the use of
collaboration-based rewards in game-based applications to promote urban cycling and describe 284 places potentially having
frictions in three European cities. This thesis encompasses the cyclist and city perspectives of using mobile technologies to
crowdsource cycling data collection and analyse urban cycling.A pesar de promover el ciclismo urbano, las ciudades no usan tecnologías geo-espaciales para analizar los patrones de comportamiento ni las
barreras que enfrentan los ciclistas urbanos. Esta tesis, enmarcada dentro de los campos geo-informática y juegos serios, busca ayudar a los
ciudadanos y las ciudades en la comprensión del comportamiento y patrones de movilidad ciclista, analiza cómo los incentivos presentes en
geo-juegos pueden involucrar usuarios, descentralizar la recolección de datos de ciclismo y mejorar la comprensión de patrones. Se diseñó
un experimento entre grupos para medir el impacto de los incentivos virtuales en la intención, satisfacción y compromiso con el ciclismo
urbano. Posteriormente, para identificar las fricciones que potencialmente restringen el transporte en bicicleta, se analizaron los viajes
recolectados con el geo-juego. Los resultados soportan el uso de incentivos basados en colaboración en geo-juegos para promover el
ciclismo urbano y describen 284 sitios con potenciales fricciones en tres ciudades europeas. Esta tesis compila las perspectivas del ciclista y
la ciudad sobre el uso de tecnologías móviles para recolectar información descentralizada y analizar el ciclismo urbano.
eng
Urban Cycling
Mobile
Gamification
Geoinformatics
Frictions
Incentives
Mobile Services for Green Living
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis info:eu-repo/semantics/publishedVersion