2024-03-29T07:07:43Zhttps://repositori.uji.es/oai/requestoai:repositori.uji.es:10234/796572019-11-18T19:09:31Zcom_10234_76326com_10234_158177com_10234_10col_10234_79366
Repositori UJI
author
Burriel Calvet, Joan Raül
author
Arnanz, Mar
author
Grau, Rosa
2014-01-08T16:33:32Z
2014-01-08T16:33:32Z
2002
http://hdl.handle.net/10234/79657
Amb aquest treball pretenem mesurar la presencia dels principals facilitadors i obstacles organitzacionals
amb els que es troben els empleats del sector turístic de Nicaragua, per a la qual cosa s’elaborarà
un qüestionari. Els obstacles organitzacionals es defineixen com aquells factors tangibles de l’ambient
de treball que afecten a les emocions en el treball i tenen la capacitat de restringir l’actuació laboral
(Brown i Mitchell, 1993: 726; Grau, Agut, Burriel i Salanova, 2001; Grau, Salanova, Agut i Burriel,
2001). La majoria d’aquests obstacles inclouen avaries o limitacions de la tecnologia, altres es basen
en les interaccions amb els companys. En general, la investigació mostra que quan es presenten aquests
obstacles (tècnics o socials) en l’ambient de treball, es produeix un efecte negatiu sobre les emocions
en el treball i l’actuació laboral dels treballadors (Brown i Mitchell, 1993: 746; Grau, Agut, Burriel i
Salanova, 2001; Grau, Salanova, Agut i Burriel, 2001). Al contrari, els facilitadors son aquells factors
de l’ambient de treball que contribueixen a l’eliminació o reducció dels obstacles.
Els obstacles i els facilitadors es van mesurar mitjançant una adaptació del Mètode d’Incidents
Crítics (Flanagan, 1954 en Grau, Salanova, Agut i Burriel, 2001). El procediment va consistir en realitzar
entrevistes semiestructurades a 30 empleats de contacte amb els clients d’hotels i restaurants de
Nicaragua. Es va demanar als empleats que informaren dels principals obstacles i facilitadors presents
en el seu ambient de treball. Per acord entre jutges es van analitzar les respostes dels empleats mitjançant
un anàlisi de contingut, i agrupant-les a continuació en items referits a obstacles i facilitadors.
Com a resultat es va obtindre una escala d’obstacles composada per 24 items i una altra escala de
facilitadors amb 13 items.
Aquesta investigació es va dur a terme en el marc del Projecte de Desenvolupament Turístic Integrat
per a la Regió Nord de Nicaragua (Estelí - Nueva Segovia), (López, Arnanz i Burriel 2003).
cat
Pósters
Humanitats
Publicitat i Relacions Públiques
Psicologia
Psicopedagogia
Psychology
English philology
Obstacles i facilitadors organitzacionals: Elaboració d’un qüestionari per a empleats del sector turístic de Nicaragua
info:eu-repo/semantics/article
Tk9URTogUExBQ0UgWU9VUiBPV04gTElDRU5TRSBIRVJFClRoaXMgc2FtcGxlIGxpY2Vuc2UgaXMgcHJvdmlkZWQgZm9yIGluZm9ybWF0aW9uYWwgcHVycG9zZXMgb25seS4KCk5PTi1FWENMVVNJVkUgRElTVFJJQlVUSU9OIExJQ0VOU0UKCkJ5IHNpZ25pbmcgYW5kIHN1Ym1pdHRpbmcgdGhpcyBsaWNlbnNlLCB5b3UgKHRoZSBhdXRob3Iocykgb3IgY29weXJpZ2h0Cm93bmVyKSBncmFudHMgdG8gRFNwYWNlIFVuaXZlcnNpdHkgKERTVSkgdGhlIG5vbi1leGNsdXNpdmUgcmlnaHQgdG8gcmVwcm9kdWNlLAp0cmFuc2xhdGUgKGFzIGRlZmluZWQgYmVsb3cpLCBhbmQvb3IgZGlzdHJpYnV0ZSB5b3VyIHN1Ym1pc3Npb24gKGluY2x1ZGluZwp0aGUgYWJzdHJhY3QpIHdvcmxkd2lkZSBpbiBwcmludCBhbmQgZWxlY3Ryb25pYyBmb3JtYXQgYW5kIGluIGFueSBtZWRpdW0sCmluY2x1ZGluZyBidXQgbm90IGxpbWl0ZWQgdG8gYXVkaW8gb3IgdmlkZW8uCgpZb3UgYWdyZWUgdGhhdCBEU1UgbWF5LCB3aXRob3V0IGNoYW5naW5nIHRoZSBjb250ZW50LCB0cmFuc2xhdGUgdGhlCnN1Ym1pc3Npb24gdG8gYW55IG1lZGl1bSBvciBmb3JtYXQgZm9yIHRoZSBwdXJwb3NlIG9mIHByZXNlcnZhdGlvbi4KCllvdSBhbHNvIGFncmVlIHRoYXQgRFNVIG1heSBrZWVwIG1vcmUgdGhhbiBvbmUgY29weSBvZiB0aGlzIHN1Ym1pc3Npb24gZm9yCnB1cnBvc2VzIG9mIHNlY3VyaXR5LCBiYWNrLXVwIGFuZCBwcmVzZXJ2YXRpb24uCgpZb3UgcmVwcmVzZW50IHRoYXQgdGhlIHN1Ym1pc3Npb24gaXMgeW91ciBvcmlnaW5hbCB3b3JrLCBhbmQgdGhhdCB5b3UgaGF2ZQp0aGUgcmlnaHQgdG8gZ3JhbnQgdGhlIHJpZ2h0cyBjb250YWluZWQgaW4gdGhpcyBsaWNlbnNlLiBZb3UgYWxzbyByZXByZXNlbnQKdGhhdCB5b3VyIHN1Ym1pc3Npb24gZG9lcyBub3QsIHRvIHRoZSBiZXN0IG9mIHlvdXIga25vd2xlZGdlLCBpbmZyaW5nZSB1cG9uCmFueW9uZSdzIGNvcHlyaWdodC4KCklmIHRoZSBzdWJtaXNzaW9uIGNvbnRhaW5zIG1hdGVyaWFsIGZvciB3aGljaCB5b3UgZG8gbm90IGhvbGQgY29weXJpZ2h0LAp5b3UgcmVwcmVzZW50IHRoYXQgeW91IGhhdmUgb2J0YWluZWQgdGhlIHVucmVzdHJpY3RlZCBwZXJtaXNzaW9uIG9mIHRoZQpjb3B5cmlnaHQgb3duZXIgdG8gZ3JhbnQgRFNVIHRoZSByaWdodHMgcmVxdWlyZWQgYnkgdGhpcyBsaWNlbnNlLCBhbmQgdGhhdApzdWNoIHRoaXJkLXBhcnR5IG93bmVkIG1hdGVyaWFsIGlzIGNsZWFybHkgaWRlbnRpZmllZCBhbmQgYWNrbm93bGVkZ2VkCndpdGhpbiB0aGUgdGV4dCBvciBjb250ZW50IG9mIHRoZSBzdWJtaXNzaW9uLgoKSUYgVEhFIFNVQk1JU1NJT04gSVMgQkFTRUQgVVBPTiBXT1JLIFRIQVQgSEFTIEJFRU4gU1BPTlNPUkVEIE9SIFNVUFBPUlRFRApCWSBBTiBBR0VOQ1kgT1IgT1JHQU5JWkFUSU9OIE9USEVSIFRIQU4gRFNVLCBZT1UgUkVQUkVTRU5UIFRIQVQgWU9VIEhBVkUKRlVMRklMTEVEIEFOWSBSSUdIVCBPRiBSRVZJRVcgT1IgT1RIRVIgT0JMSUdBVElPTlMgUkVRVUlSRUQgQlkgU1VDSApDT05UUkFDVCBPUiBBR1JFRU1FTlQuCgpEU1Ugd2lsbCBjbGVhcmx5IGlkZW50aWZ5IHlvdXIgbmFtZShzKSBhcyB0aGUgYXV0aG9yKHMpIG9yIG93bmVyKHMpIG9mIHRoZQpzdWJtaXNzaW9uLCBhbmQgd2lsbCBub3QgbWFrZSBhbnkgYWx0ZXJhdGlvbiwgb3RoZXIgdGhhbiBhcyBhbGxvd2VkIGJ5IHRoaXMKbGljZW5zZSwgdG8geW91ciBzdWJtaXNzaW9uLgo=
URL
https://repositori.uji.es/xmlui/bitstream/10234/79657/1/Forum_2002_22.pdf
File
MD5
0ffb7089049e2a306c38c16a846cad76
264920
application/pdf
Forum_2002_22.pdf
URL
https://repositori.uji.es/xmlui/bitstream/10234/79657/3/Forum_2002_22.pdf.txt
File
MD5
475aff4a13c1c1592f16d08413ad1a68
26126
text/plain
Forum_2002_22.pdf.txt