2024-03-29T14:58:01Zhttps://repositori.uji.es/oai/requestoai:repositori.uji.es:10234/430032019-11-18T23:24:37Zcom_10234_8013com_10234_9com_10234_28809com_10234_158177com_10234_10col_10234_8014col_10234_42981
Repositori UJI
author
Viñarás Abad, Mónica
author
Cabezuelo Lorenzo, Francisco
2012-07-11T12:30:23Z
2012-07-11T12:30:23Z
2012
2174-0992
http://hdl.handle.net/10234/43003
http://dx.doi.org/10.6035/2174-0992.2012.3.6
The use of social networks, as part of a communication strategy, is already
unquestionable for the most of enterprises and institutions. The challenge for
these organizations consists of knowing how to be and how to communicate in
the social networks. Facebook and the rest of social networks are born as a
space for friends and acquaintances where to share, in an informal way, topics
of interest. In this atypical context, the social networks burst into scene to
break down a traditionally one-way communication. The museums, which are
our object of study, have been placed traditionally in the field of the institutional
communication, an area where information has prevailed over the communication,
and where to offer information has been ahead of other communicative
aims. However, in the last decades, the museums have realized an important
effort to add and use the 2.0 communication tools, as part of a new philosophy.
In this context, museums are active actors of the social and cultural life. Therefore,
this study wants to go in depth in the analysis of communication actions
in the social networks. It will focus on the analysis of content and the dialog
of participants, and fundamentally on two variables: the content and an equitable
participation of several involved agents in equality of conditions for the
speakers, which is the basis of a full two-way communication. The methodology
chosen for this analysis is the case-study specifically created for this case: it is a
content analysis of the Prado Museum Facebook’s wall during a specific period
of fifteen days.La presencia en las redes sociales, como parte de la estrategia de comunicación,
es ya incuestionable para la mayoría de empresas e instituciones. El reto para
estas organizaciones se centra ahora en saber cómo hay que estar y comunicar
en la red. Facebook y el resto de redes nacen como un espacio para amigos y
conocidos donde compartir, de una manera informal, temas de interés. En este
espacio tan atípico, las redes irrumpen para romper con una comunicación tradicionalmente
unidireccional. Los museos, que son el objeto de estudio de es
trabajo, hasta el momento sólo situaban sus acciones únicamente en el campo
tradicional de la comunicación institucional, un ámbito donde la información ha
prevalecido por encima de la comunicación, y donde ofrecer datos ha estado por
delante de otros objetivos comunicativos. Sin embargo, en las últimas décadas,
los museos han realizado un importante esfuerzo por sumarse e incorporar las
herramientas de la comunicación 2.0 como parte de una nueva filosofía, donde
el museo es un actor activo de la vida social y cultural. Así, este estudio quiere
avanzar en el análisis de la comunicación que se realiza en las redes sociales desde
el análisis de contenido y el diálogo, y fundamentalmente sobre dos variables:
la generación de contenidos y la participación equitativa, es decir, en igualdad
de condiciones para los interlocutores, una plena bidireccionalidad. Al tratarse
de una investigación poco desarrollada, la metodología elegida para el análisis
es el estudio del caso. A raíz de la elaboración de una plantilla de análisis de
contenido específicamente creada para este caso se analiza el muro de Facebook
del Museo del Prado durante quince días.
cat
Comunicación de museos
Participación
Redes sociales
Museo del Prado
Facebook
Museum Communication
Social networks
Prado Museum
Claves para la participación y generación de contenido en las redes sociales: estudio de caso del Museo del Prado en Facebook
info:eu-repo/semantics/article
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
URL
https://repositori.uji.es/xmlui/bitstream/10234/43003/1/M%C3%B3nica_Vi%C3%B1ar%C3%A1s_Abad.pdf
File
MD5
14da45dd7b3779214954a5112f5a0280
622069
application/pdf
Mónica_Viñarás_Abad.pdf
URL
https://repositori.uji.es/xmlui/bitstream/10234/43003/4/M%C3%B3nica_Vi%C3%B1ar%C3%A1s_Abad.pdf.txt
File
MD5
d069e4eb5d6e25015ca83f38c8b9bf22
48320
text/plain
Mónica_Viñarás_Abad.pdf.txt