2024-03-29T14:14:12Zhttps://repositori.uji.es/oai/requestoai:repositori.uji.es:10234/1763282019-11-18T17:04:21Zcom_10234_159025com_10234_158177com_10234_10col_10234_176296
Repositori UJI
author
Corona, Victor
author
Aliagas Marin, Cristina
2018-09-27T07:50:02Z
2018-09-27T07:50:02Z
2018
CORONA, Victor; ALIAGAS MARIN, Cristina. El potencial de la música rap para explorar las experiencias en la ciudad de jóvenes migrantes: análisis de la producción musical de Rxnde Akozta. kult-ur: revista interdisciplinària sobre la cultura de la ciutat, 2018, vol. 5, no 9, p. 81-104.
2386-5458
http://hdl.handle.net/10234/176328
http://dx.doi.org/10.6035/Kult-ur.2018.5.9.3
En aquest article explorem la intersecció entre música rap, migracions i ciutat. Plantegem les lletres de música rap en la seua condició de font de relat personal i les fem servir com a recurs per a apropar-nos a l’experiència dels joves migrants a les ciutats que habiten. Partint d’aquest plantejament, analitzem la producció musical del cantant de rap cubà Rxnde Akozta a partir de les quatre ciutats principals on ha viscut: Havana, Hèlsinki, Caracas i Barcelona. L’anàlisi de la interrelació música-ciutat mostra que: a) les vivències a la ciutat tenen una influència cabdal en l’experiència de vida de rapers migrants i que aquestes els serveixen d’inspiració per a les seues cançons; en el cas de Rxnde la ciutat és un context o tòpic recurrent de la seua poètica expressiva, i b) les característiques de cada ciutat tenen una incidència important en el tipus d’audiència-target que els músics construeixen, que en el cas de Rxnde evoluciona d’una audiència cubana, a una altra llatina, a una més internacional.En este artículo exploramos la intersección entre música rap, migraciones y ciudad. Planteamos las letras de música rap en su condición de fuente de relato personal y las usamos como recurso para acercarnos a la experiencia de los jóvenes migrantes en las ciudades que habitan. Partiendo de este planteamiento, analizamos la producción musical del cantante de rap cubano Rxnde Akozta a partir de las cuatro ciudades principales donde ha vivido: Habana, Helsinki, Caracas y Barcelona. El análisis de la interrelación música-ciudad muestra que: a) las vivencias en la ciudad tienen una influencia cabal en la experiencia de vida de rapers migrantes y que éstas les sirven de inspiración para sus canciones; en el caso de Rxnde la ciudad es un contexto o tópico recurrente de su poética expresiva, y b) las características de cada ciudad tienen una incidencia importante en el tipo de audiencia-target que los músicos construyen, que en el caso de Rxnde evoluciona de una audiencia cubana, a otra latina, a una más internacional.In this article we explore the intersection between rap music, migrations and the city. We draw on the resource of rap music lyrics as a source of personal narratives to understand the experience of migrant youth in the city in which they live. Based on this rationale, we analyse the music of the Cuban rap singer Rxnde Akozta taking into account the four main cities where he has lived: Habana, Helsinki, Caracas and Barcelona. The analysis of the music-city interplay shows that a) experiences in the city have a key influence in rappers’ life experiences, which are sources of inspiration for their lyrics; in the work of Rxnde, the city is a recurring context or topic in his expressive poetics, and b) the characteristics of each city heavily influence the way musicians’ target audiences are framed, which in the case of Rxnde, have evolved from a Cuban audience, through another Latin American public, to an international audience.
spa
Atribución-NoComercial 4.0 Internacional
ciudad
latino
música rap
migraciones
ciutat
llatí
música rap
migracions
city
underground hip hop
migrations
El potencial de la música rap para explorar las experiencias en la ciudad de jóvenes migrantes: análisis de la producción musical de Rxnde Akozta
info:eu-repo/semantics/article
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
URL
https://repositori.uji.es/xmlui/bitstream/10234/176328/1/Corona_Aliagas.pdf
File
MD5
c9422c6ed181e065d4693a5c3e5dece5
478566
application/pdf
Corona_Aliagas.pdf
URL
https://repositori.uji.es/xmlui/bitstream/10234/176328/4/Corona_Aliagas.pdf.txt
File
MD5
6b31970768487eb385562c245ab90244
51457
text/plain
Corona_Aliagas.pdf.txt