2024-03-29T09:36:36Zhttps://repositori.uji.es/oai/requestoai:repositori.uji.es:10234/1420082019-11-18T20:55:33Zcom_10234_617com_10234_158177com_10234_10col_10234_141669
Repositori UJI
author
Hawley, William M.
2015-12-01T08:53:10Z
2015-12-01T08:53:10Z
2014
1697-77502340-4981
http://hdl.handle.net/10234/142008
http://dx.doi.org/10.6035/CLR.2014.12.2
Wine markets have supported regional cultures and international
alliances for centuries. Renaissance diplomatic and dramatic language refers to
French markets, not economies, extending globally from Bordeaux to the Far
East. Yet Shakespeare invents our representation of the global economy’s illgotten
gains and predatory speculation in wine (and other) markets. Prince Hal
leverages the very wine market that he derides obsessively into a narrative of sin
and redemption. Hal consummates his narrative by rejecting Falstaff, whom he
identifies as an earthly Bacchus. But Burgundy’s pragmatic representation of the
excellence of viniculture in Henry V fits the paradigm of sustainable marketplaces
in part because the symbolism of fine wine is universally esteemed. Today’s
economic crisis proves that the quasi-Hegelian idea of an ethical economy cannot
be attained through financial interdependence alone. Moreover, it validates the
Renaissance narrative that responsible wine markets improve with age.Los mercados vinícolas han apoyado las culturas regionales y las
alianzas internacionales durante siglos. El lenguaje diplomático y teatral del
Renacimiento hace alusión a los mercados franceses y no a las economías,
expandiéndose globalmente desde Burdeos hasta el Lejano Oriente. Es Shakespeare
quien inaugura las representaciones de la especulación depredadora y las
ganancias ilícitas en la economía global a través de los mercados vinícolas (y
otros). El príncipe Hal provoca el endeudamiento del mercado vinícola que él
mismo ridiculiza obsesivamente por medio de narrativas ancladas en el pecado y
la redención, así como con su relato rechazando a Falstaff, al que identifica con
un mundano Baco. Sin embargo, la representación pragmática que Borgoña hace sobre la excelencia de la viticultura en Enrique V se corresponde con el paradigma
de los mercados sostenibles, en parte debido al simbolismo de que un buen vino
es valorado universalmente. La crisis económica actual pone de manifiesto la idea
cuasi hegeliana de que no se puede conseguir una economía ética únicamente por
medio de la interdependencia financiera, e incluso valida la narrativa renacentista
de que los mercados vinícolas responsables mejoran con la edad.
eng
wine
markets
Shakespeare
Renaissance
representation
pragmatism
vino
mercados
Shakespeare
Renacimiento
representación
pragmatismo
In Vino Veritas: Old Wine Markets in New Global Economic Battles
info:eu-repo/semantics/article
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
URL
https://repositori.uji.es/xmlui/bitstream/10234/142008/1/CulturaLenguajeYRepresentaci%C3%B3n_2014_3.pdf
File
MD5
b776a3134c88b32f1651957d8ea1f46b
412744
application/pdf
CulturaLenguajeYRepresentación_2014_3.pdf
URL
https://repositori.uji.es/xmlui/bitstream/10234/142008/3/CulturaLenguajeYRepresentaci%C3%B3n_2014_3.pdf.txt
File
MD5
494d3ef9f74f6c4f224565bbe990aa43
41609
text/plain
CulturaLenguajeYRepresentación_2014_3.pdf.txt