2024-03-29T15:46:32Zhttps://repositori.uji.es/oai/requestoai:repositori.uji.es:10234/1753272020-09-18T10:24:08Zcom_10234_8034com_10234_9col_10234_8637
00925njm 22002777a 4500
dc
Hernández Blasi, Carlos
author
Bjorklund, David F.
author
2018
Background: Young children often use magical explanations to account
for ordinary phenomena (e.g., “The sun’s not out today because it is
mad”). We labeled these explanations supernatural thinking. Previous
research reports that supernatural thinking attributed to preschool-age
children evokes both positive affect and perceptions of helplessness from
both adults and older (14-17 years old) but not younger (10-13 years old)
adolescents. In this study, we asked if cues of cognitive immaturity are
more infl uential in affecting adolescents’ judgments of children than
physical cues (faces). Method: 245 adolescents aged between 10 and 17
rated pairs of children who physically and/or cognitively resembled either
a 4- to 7-year-old or an 8- to 10-year-old child in three between-subject
conditions (Consistent, Inconsistent, Faces-Only) for 14 traits classifi ed
into four trait dimensions (Positive Affect, Negative Affect, Intelligence,
Helplessness). Results: For both younger and older adolescents, cognitive
cues had a greater infl uence on judgments than facial cues. However, only
the older adolescents demonstrated a positive bias for children expressing
immature supernatural thinking. Conclusions: Adopting an evolutionary
developmental perspective, we interpreted this outcome in late (but not
early) adolescence as preparation for potential parenthood.
Antecedentes: los
niños pequeños emplean a menudo explicaciones mágicas para referirse
a fenómenos cotidianos (por ejemplo, “El sol no sale hoy porque está
enfadado”). Nosotros etiquetamos estas explicaciones como pensamiento
sobrenatural. Investigaciones anteriores muestran que el pensamiento
sobrenatural atribuido a niños en edad preescolar evoca afecto positivo
y percepción de desamparo en adultos y adolescentes mayores (14-17
años) pero no en adolescentes jóvenes (10-13 años). En este estudio nos
preguntamos si las señales de inmadurez cognitiva son más infl uyentes
en los juicios de los adolescentes que las señales físicas (caras). Método:
245 adolescentes de 10 a 17 años evaluaron pares de niños que emulaban
físicamente y/o cognitivamente a niños de 4 a 7 años o niños de 8 a 10
años en tres condiciones (Consistente, Inconsistente, Solo-Caras) respecto
a 14 rasgos clasifi cados en cuatro dimensiones (Afecto Positivo, Afecto
Negativo, Inteligencia, Desamparo). Resultados: tanto en adolescentes
jóvenes como en mayores, las señales cognitivas tuvieron mayor infl uencia
que las señales faciales. Sin embargo, solo los adolescentes mayores
mostraron un sesgo positivo hacia niños que expresaban pensamientos
sobrenaturales. Conclusión: adoptando una perspectiva evolucionista
del desarrollo, interpretamos este resultado en la adolescencia tardía (no
temprana) como preparación para la paternidad.
0214-9915
1886-144X
http://hdl.handle.net/10234/175327
https://doi.org/10.7334/psicothema2017.193
Cognitive immaturity
adolescence
parenthood
evolutionary developmental psychology
inmadurez cognitiva
adolescencia
paternidad
psicología evolucionista del desarrollo
Adolescents’ sensitivity to children’s supernatural thinking: A preparation for parenthood?