2024-03-29T01:51:32Zhttps://repositori.uji.es/oai/requestoai:repositori.uji.es:10234/1716302019-11-18T14:20:05Zcom_10234_71324com_10234_158176col_10234_98723
00925njm 22002777a 4500
dc
Martínez Bagant, Aura
author
2017
La diversitat afectivosexual és encara hui dia un tema força invisibilitzat en la nostra
societat. En conseqüència, l'homofòbia continua sent una de les raons principals d'assetjament en
l’àmbit educatiu, per la qual cosa es fa necessària, com més aviat millor, una prevenció. Aquest
treball té com a finalitat analitzar com es tracta la diversitat familiar en els contes però prèviament
es mostra en quin punt es troba la diversitat afectivosexual en el període d'Educació Infantil. En
aquest apartat es parla dels drets sexuals que tenim com a individus i, d'una manera més
exhaustiva, de l'assetjament homofòbic i com es podria evitar, per a justificar la importància de
visibilitzar la diversitat afectivosexual. També, es mostren diferents treballs que s'han aplicat
nacionalment com internacional, així com alguns de més relacionats amb els contes que s'han dut
a terme al nostre país. Finalment, es tanca l'apartat parlant de la pedagogia queer, que aporta
conceptes fonamentals per a l'anàlisi. A continuació, s'ha fet una selecció de tres llibres sobre
diversitat familiar d’acord amb la rellevància i popularitat d’aquests, segons les fonts consultades.
Després s'han analitzat un a un mitjançant una rúbrica dividida en sis parts: 1) personatges,
2)il·lustracions, 3) temàtica, 4) trama, 5) diversitat i 6) altres aspectes importants per a l’etapa de
l’Educació Infantil. Una vegada obtinguts els resultats, s'han arribat a diferents conclusions que
evidencien diferents mancances: la falta d'interseccionalitat, el predomini del binomi i la falta de
cossos no normatius en els contes infantils analitzats.
Still today, affective-sexual diversity is quite an invisibilized topic in our society. As a
result, homophobia remains one of the main grounds for harassment in the educational
environment; that’s why prevention measures are over-due. The aim of this paper is to analyze
family diversity in children’s stories. Therefore it assesses first where children’s education stands
concerning affective-sexual diversity. In this section, the paper discusses the right to sexuality
everyone has and, to a greater extent, homophobic harassment and how it could be prevented, in
order to justify the importance of visualizing affective-sexual diversity. Several national and
international projects, as well as projects more closely related to children’s stories which have been
implemented in Spain, are also looked at. Finally the section addresses Queer Pedagogy, a theory
that provides key concepts for the analysis. Hereafter three children’s stories that deal with family
diversity were selected according to their relevance and popularity as per the consulted sources.
Then the books were analyzed by means of a rubric divided into six parts: 1) characters,
2)illustrations, 3) theme, 4) plot, 5) diversity and 6) other aspects that are important in the
children’s education stage. Considering the obtained results, different conclusions were reached
which underline several shortcomings: lack of intersectionality, prevalence of binomials and
absence of non-normative bodies in the analyzed children’s stories.
http://hdl.handle.net/10234/171630
Grau en Mestre o Mestra d'Educació Infantil
Grado en Maestro o Maestra de Educación Infantil
Bachelor's Degree in Preschool Education
Diversitat afectivosexual
diversitat familiar
literatura infantil
pedagogia queer
LGTB
affective-sexual diversity
family diversity
children’s literature
queer pedagogy
La diversitat familiar en els contes d'Educació infantil