2024-03-29T13:15:14Zhttps://repositori.uji.es/oai/requestoai:repositori.uji.es:10234/1609522023-07-28T07:55:04Zcom_10234_8034com_10234_9col_10234_8637
00925njm 22002777a 4500
dc
Caballero, Carmen Cecilia
author
BRESO, EDGAR
author
González Gutiérrez, Orlando
author
2015-09
In order to provide a better understanding and characterization of the nature of academic
burnout in university students, a review of the concept, its evolution and extrapolation of
the work context to the university academic context is performed. It is proposed its delimitation, differentiation and relationship with comorbid clinical conditions like depression and anxiety. Additionally, this paper reviews empirical research that establishes relationships of the academic burnout with the academic engagement, risk factors and protective, and its impact on mental health and academic performance of college students
Con la finalidad de proporcionar una mayor comprensión y caracterización de la naturaleza del burnout académico en estudiantes universitarios, se realiza una revisión del concepto, su evolución y extrapolación del contexto laboral al académico universitario, y se propone su delimitación y relación con condiciones clínicas comórbidas como depresión y ansiedad.
Adicionalmente, se revisa la investigación empírica que establece relaciones del síndrome con el engagement académico, factores de riesgo y de protección, y sus consecuencias en la salud mental y en el desempeño académico de los estudiantes universitarios.
CABALLERO, Carmen Cecilia; BRESÓ ESTEVE, Edgar; GONZÁLEZ GUTIÉRREZ, Orlando. Burnout in university students. Psicología desde el Caribe (2015), v. 32, n. 7, pp. 424-441
http://hdl.handle.net/10234/160952
http://dx.doi.org/10.14482/psdc.32.3.6217
Academic burnout
Academic engagement
Risk factors and protective
University students
Academic performance
Mental health
Burnout académico
Factores de riesgo y protección
Engagement académico
Estudiantes universitarios
Desempeño académico
Salud mental
Burnout en estudiantes universitarios