2024-03-29T08:39:50Zhttps://repositori.uji.es/oai/requestoai:repositori.uji.es:10234/1532452023-10-06T10:58:35Zcom_10234_192780com_10234_8033com_10234_9col_10234_192785col_10234_8636
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Ballester-Arnal, Rafael
author
Gil-Llario, MD
author
Giménez-García, Cristina
author
Kalichman, Seth C.
author
2015-07
The AIDS epidemic remains a concern of public health among young people and adolescents. Prevention programs have revealed diverse deficiencies to attain their main goal: preventing risky behaviors. This experimental study evaluates the differential effectiveness of six intervention techniques for preventing HIV/AIDS based on informational-motivational-behavioral Model (talk, website, attitudinal discussion, participation of a seropositive person, fear induction and role play). 239 Spanish young people took part in an experimental design to evaluate six intervention techniques and a non-intervention condition, through changes in their knowledge, attitudes and protective sex behavior. Our findings support a general effectiveness of preventive intervention techniques comparing non-intervention. In particular, the motivational techniques reveal more effectiveness for these Spanish young people. Therefore, it is required identifying a differential impact of the intervention techniques when implementing HIV behavioral interventions.
La epidemia del VIH todavía supone un problema de salud pública entre la población joven y adolescente. Los programas de prevención han revelado diversas deficiencias para conseguir su objetivo: prevenir las conductas de riesgo. Este estudio experimental evalúa la eficacia diferencial de seis técnicas de intervención para prevenir el VIH-Sida, basados en el Modelo Información-Motivación-Conducta (charla, web, discusión actitudinal, participación de una persona seropositiva, inducción del miedo y juego de roles). 239 jóvenes españoles participaron en un diseño experimental para evaluar seis técnicas de intervención y una condición de no intervención, mediante cambios en su conocimiento, actitudes y conducta sexual segura. Nuestros hallazgos apoyan la efectividad general de las técnicas de intervención preventivas frente a la no intervención. En particular, las técnicas motivacionales revelan más efectividad para este tipo de jóvenes. Así pues, parece necesario identificar el impacto diferencial de las técnicas de intervención cuando son implementadas.
BALLESTER ARNAL, Rafael; GIL LLARIO, María Dolores; GIMÉNEZ GARCÍA, Cristina; KALICHMAN, Seth C. What Works Well in HIV Prevention Among Spanish Young People? An Analysis of Differential Effectiveness Among Six Intervention Techniques. AIDS and Behavior (2015), v. 19, issue 7, pp. 1157-1169
http://hdl.handle.net/10234/153245
http://dx.doi.org/10.1007/s10461-014-0863-3
Effectiveness
HIV/AIDS prevention
Young people
Evaluation
Intervention technique
What Works Well in HIV Prevention Among Spanish Young People? An Analysis of Differential Effectiveness Among Six Intervention Techniques