2024-03-29T09:37:31Zhttps://repositori.uji.es/oai/requestoai:repositori.uji.es:10234/1346252024-02-20T19:26:07Zcom_10234_8015com_10234_9col_10234_8621
00925njm 22002777a 4500
dc
Martínez-Flor, Alicia
author
Beltrán-Palanques, Vicent
author
2014
The goal of the present paper is to provide a discourse-based
teaching approach for the integration of the speech act of apologies from
a communicative perspective. In so doing, special attention is paid to how
sociocultural norms affect language use. The rationale behind the selection
of this speech act is based on the fact that the realisation of this pragmatic
aspect might be complex for learners of English as a Second/Foreign
Language (SL/FL) not only when selecting appropriate utterances, but
also in assessing what an offense involves and its severity (Bergman and
Kasper, 1993). Taking these aspects into account, this paper provides first
a review of politeness theory, then, a description of the speech act under
investigation is presented, and finally, pedagogical implications regarding
the integration of apologies in the second/foreign language classroom are
suggested.
El objetivo de este trabajo es presentar un enfoque instructivo
desde una perspectiva discursiva para la integración del acto de habla
de la disculpa desde una perspectiva comunicativa. De este modo, se da
especial atención a cómo las normas socioculturales afectan al uso del
lenguaje. Se ha seleccionado este acto de habla puesto que su realización
podría ser compleja para los estudiantes de inglés como segunda
lengua/lengua extranjera (SL/LE) no sólo en la selección de estrategias
apropiadas, sino también en cuanto a la evaluación de lo que una ofensa
implica y cuál es su severidad (Bergman y Kasper, 1993). Teniendo en
cuenta los aspectos mencionados, este trabajo presenta en primer lugar
una revisión de la teoría de la cortesía, en segundo lugar, una descripción
del acto de habla objeto de estudio, y finalmente se proponen sugerencias
pedagógicas respecto a la integración de disculpas en el aula de segundas
lenguas/lenguas extranjeras.
1576-5059
http://hdl.handle.net/10234/134625
http://dx.doi.org/10.12795/elia.2014.i14.03
Politeness
Pragmatic competence
Speech acts
Apologies
Discourse-based teaching approach
Foreign language didactics
Cortesía
Competencia pragmática
Actos de habla
Disculpas
Enfoque pedagógico desde una perspectiva discursiva
Didáctica de la lengua extranjera
The Role of Politeness in Apology Sequences: How to Maintain Harmony between Speakers