2024-03-29T07:37:59Zhttps://repositori.uji.es/oai/requestoai:repositori.uji.es:10234/1310852019-11-18T20:51:41Zcom_10234_71345com_10234_158176col_10234_92228
00925njm 22002777a 4500
dc
Domingo Pascual, María
author
2015-07-17
El següent treball pertany a la modalitat de millora educativa d’acord amb la normativa dels treballs finals de màster de la Universitat Jaume I; per al Màster Universitari en Professor/a d’Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat, Formació Professional i Ensenyaments d’Idiomes. En ell es duu a terme una proposta d’innovació educativa per tal de començar amb el procés reflexiu des dels inicis de la nostra formació com a futurs docents. La metodologia emprada per al disseny d’aquest projecte és la investigació-acció, doncs la seua aplicació és necessària si es vol innovar i abordar un projecte de millora.
En primer lloc, s’ha identificat una àrea de millora dintre de l’aula. Després de l’observació i la conversació amb els alumnes, la professora i dues companyes crítiques del màster; s’ha identificat que la situació a canviar és la falta de comprensió dels conceptes de l’assignatura de Física i Química de 3r d’ESO. A més a més, a partir de la informació recollida i de la deguda revisió documental sobre l’estat de la qüestió, s’ha vist que aquesta situació ve provocada per la baixa participació/interacció dels alumnes en les classes i la utilització de metodologies tradicionals que conviden i promouen la memorització. Així, en segon lloc, s’ha marcat com a objectiu primordial que l’alumne prenga un paper actiu que li permeta evitar l’aprenentatge memorístic i que afavorisca la comprensió del temari de l’assignatura. Per tal d’intentar assolir aquest objectiu, s’ha plantejat com a hipòtesi d’acció l’ús d’estratègies didàctiques de participació activa (llegint, rumor, joc, piràmide, discussió guiada, pràctiques de laboratori) que al seu torn s’han emmarcat dins de l’aprenentatge col·laboratiu. A més a més, s’ha inclòs una tècnica d’aprenentatge cooperatiu (Puzle d’Aronson) i un replantejament de les activitats cap a activitats que fomenten el raonament i la comprensió (activitats tipus PISA).
Finalment, després de portar a terme l’acció i d’observar-la de forma triangulada (en quant a persones i tècniques), s’ha obtingut com a conclusió principal que la participació activa de l’alumnat promou una millora en el seu aprenentatge, tot evitant la memorització i afavorint la comprensió. Així doncs, podem dir que l’objectiu fixat s’ha assolit de manera satisfactòria. A més a més, aquesta nova manera de treballar ha sigut ben rebuda pels alumnes; que s’han implicat i han valorat positivament l’experiència. Altrament, al final d’aquest primer cicle de l’espiral autoreflexiva s’han pogut plantejar noves propostes de millora, a partir de les quals caldria seguir treballant en nous cicles d’investigació-acció.
http://hdl.handle.net/10234/131085
Màster Universitari en Professor/a d'Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat, Formació Professional i Ensenyaments d'Idiomes
Máster Universitario en Profesor/a de Educación Secundaria Obligatoria y Bachillerato, Formación Profesional y Enseñanzas de Idiomas
Master's Degree in Secondary Education, Vocational Training and Language Teaching
Comprensió dels continguts de Física i Química: l’ús d'estratègies didàctiques de participació activa per a evitar l'aprenentatge memorístic