2024-03-29T11:16:48Zhttps://repositori.uji.es/oai/requestoai:repositori.uji.es:10234/1299892019-11-18T20:56:00Zcom_10234_71345com_10234_158176col_10234_92228
00925njm 22002777a 4500
dc
Sales Centelles, David
author
2015-07-20
El que es presenta en aquest TFM, és el procés de desenvolupament d’un projecte
d’investigació – acció. L’objectiu principal és argumentar la necessitat d’incloure un
concepte de tanta actualitat al nostre territori i de tanta importància, com és la fracturació
hidràulica, en els continguts curriculars de l’assignatura de geografia de 3r d’ESO. El
projecte naix arran de la detecció d’un buit curricular en l’assignatura de geografia de 3r
d’ESO durant la meua estança en pràctiques. Per tant, la modalitat educativa de la
investigació – acció es va col·locar com a un dels millors mètodes per a arribar al meu
objectiu. El motiu pel qual la investigació – acció és l’instrument més adequat en aquest
cas, és perquè es necessitava fer una investigació teòrica prèvia per a determinar quin era
l’estat de la situació. Posteriorment, una volta extrets i analitzats els resultats, calia elaborar
un pla d’acció per a tractar de pal·liar o solucionar la problemàtica detectada mitjançant la
investigació. Finalment, era necessària l’aplicació d’aquest programa per a donar-li solució
a aquest buit curricular.
Per tant, s’havia d’actuar tant en l’àmbit teòric com en l’àmbit pràctic. A més a més, al
finalitzar l’aspecte pràctic, és a dir, després de l’aplicació del pla d’acció (una unitat
didàctica), és necessària una reflexió introspectiva sobre el procés realitzat, així com quins
han sigut els resultats del mateix.
Durant el procés de investigació, es va realitzar una enquesta sobre el nivell de
coneixement de l’alumnat sobre la fracturació hidràulica. Els resultats van ser els esperats:
molts pocs tenien consciència de l’existència d’aquesta tècnica.
Arran d’aquests resultats, vaig modificar la unitat didàctica, amb la inclusió de diverses
activitats destinades a solucionar aquest buit curricular.
Així, després de l’aplicació de la unitat didàctica en l’aula, tots els alumnes, sense excepció,
van adquirir uns coneixements bàsics sobre aquest concepte. Per tant, crec imprescindible
la inclusió d’aquest concepte en el currículum educatiu de forma permanent, tant en aquells
territoris on aquesta tècnica pot posar-se en pràctica, com en els que no
http://hdl.handle.net/10234/129989
Màster Universitari en Professor/a d'Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat, Formació Professional i Ensenyaments d'Idiomes
Máster Universitario en Profesor/a de Educación Secundaria Obligatoria y Bachillerato, Formación Profesional y Enseñanzas de Idiomas
Master's Degree in Secondary Education, Vocational Training and Language Teaching
Fracturació hidràulica: un mètode d'extracció de combustibles fòssils alternatiu: una possible proposta curricular des de l'educació ambiental