2024-03-29T14:01:14Zhttps://repositori.uji.es/oai/requestoai:repositori.uji.es:10234/1133392019-11-18T13:46:51Zcom_10234_71345com_10234_158176col_10234_92228
00925njm 22002777a 4500
dc
Santidrián Rodríguez, Estefanía
author
2014-11-25
The aim of this Master’s thesis is to have a better understanding of students’ and
teachers’ views on the use of ICT in secondary education. It reports quantitative and
qualitative findings from a case study conducted in the IES Penyagolosa in Castellón de la Plana
in which 91 students and 4 teachers participated. The survey findings reveal that, despite being
familiarised with ICT for personal use and having positive attitudes to ICT, these teachers and
students were not ready to use ICT for foreign language teaching and learning in a successful
way because they did not assumed the new roles. To overcome this problem more training
based on Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK) framework is suggested in
order for educators to be able to effectively integrate content, pedagogy and technology in the
EFL classroom. As an example of the integration of the ICTs from a TPACK perspective, this
Master’s thesis offers empirical evidence about the potential of using blogs in the foreign
language field.
El objetivo principal de este Trabajo Fin de Máster es comprender qué podemos
entender como competencia digital cuando hablamos de estudiantes y profesores de
educación secundaria en un contexto de inglés como lengua extranjera. Obviamente para
conseguir este objetivo necesitamos explorar las perspectivas que tienen los estudiantes y
profesores sobre el uso de las TIC en la educación secundaria. Con este fin se ha llevado a cabo
una pequeña investigación que presenta resultados cuantitativos y cualitativos en el IES
Penyagolosa en Castellón de la Plana en el que participaron 91 estudiantes y 4 profesores. Los
resultados de la encuesta revelan que estos maestros y estudiantes a pesar de estar
familiarizados con las TIC para su uso personal y tener actitudes positivas, no estaban
preparados para utilizar las TIC para la enseñanza y aprendizaje de lenguas extranjeras
adecuadamente porque no asumieron los nuevos roles. Para superar este problema se sugiere
más formación basada en el modelo del Conocimiento Tecnológico Pedagógico del Contenido
(TPACK), para integrar el contenido curricular, la pedagogía y la tecnología de manera efectiva.
Como ejemplo de integración de las TIC desde una perspectiva TPACK este TFM ofrece
evidencia empírica sobre el potencial del uso de los blogs en el ámbito de la enseñanza de
lenguas extranjeras
http://hdl.handle.net/10234/113339
Màster Universitari en Professor/a d'Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat, Formació Professional i Ensenyaments d'Idiomes
Máster Universitario en Profesor/a de Educación Secundaria Obligatoria y Bachillerato, Formación Profesional y Enseñanzas de Idiomas
Master's Degree in Secondary Education, Vocational Training and Language Teaching
Teacher Attitudes
Students Attitudes
Use of ICT
EFL Classroom
Secondary education
Survey
Actitudes del profesor
Actitudes de los estudiantes
Uso de las TIC
Asignatura de Inglés como lengua extranjera
Educación secundaria
Encuesta
Teachers' and students' attitudes towards the use of ICT in the EFL classroom