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dc
Uhlaner, Carole J.
author
2014
Relational goods provide a theoretical explanation for the puzzling fact that rational individuals
engage in collective action, including political participation. Relational goods facilitate
provision of public goods, although they are not public goods themselves. A relational good
only exists when non-anonymous others share the good, the «identity» characteristic, but
these might not be specific individuals in direct contact. «Indirect» relational goods, shared
with persons of a certain type, such as a certain social identity, can also increase participation.
It remains theoretically problematic how well-defined the «other» must be for a relational
good to exist. The indirect relational goods provide key opportunities for elites to mobilize
participation. Support for the role of relational goods in collective action comes from substantial
empirical work (using survey data and field experiments) examining the roles of publicity,
group identification, and mobilization in increasing political participation.
Los bienes relacionales ofrecen un marco teórico capaz de explicar el desconcertante
hecho de por qué los individuos racionales participan en la acción colectiva, en la que se
incluye la participación política. Los bienes relacionales facilitan la provisión de bienes públicos,
aunque estos no sean en sí mismos bienes públicos. Un bien relacional sólo existe
cuando se comparte un bien con otros sujetos no-anónimos –la característica de «identidad»–
pero estos podrían no ser individuos específicos en contacto directo. Bienes relacionales
«indirectos», compartidos por personas de un determinado tipo, como puede ser una cierta
identidad social, también pueden aumentar la participación. Sigue siendo una problemática
teórica el saber cómo definir bien la figura del «otro» para que pueda existir un bien relacional.
Los bienes relacionales indirectos proporcionan oportunidades básicas para que las elites
puedan lograr movilizar la participación. El apoyo del papel que desempeñan los bienes relacionales
en la acción colectiva viene ratificado por un sustancial trabajo empírico (basado en encuestas y en trabajos de campo) que examina los papeles de la publicidad, de la identidad
de grupo y de la movilización de una creciente participación política.
1130-6149
2254-4135
http://hdl.handle.net/10234/105174
http://dx.doi.org/10.6035/Recerca14.3
History
Philosophy
Humanitats -- Revistes
Educació -- Revistes
Filosofia -- Revistes
Sociologia -- Revistes
relational goods
social identity
mobilization
political participation
collective action
bienes relacionales
identidad social
movilización
participación política
acción colectiva
Relational Goods and Resolving the Paradox of Political Participation